Jaananmäen hautausmaa

Jaananmäen hautausmaa talvella, takana näkyy siunauskappeli

Sulkakyläntie 118, 86600 Haapavesi

Suurin osa haudoista sijaitsee Jaananmäen eli siunauskappelin hautausmaalla. Siunauskappelin puoleisella alueella on hautausmaan vanhempi osa ja uusin hautausmaa on tien vastakkaisella puolella, missä myös huoltorakennus sijaitsee. Hautausmaalla on vesipisteitä ja jätteiden lajittelupisteitä.

Hautapaikat ja kukkien hoitosopimukset voi sopia kirkkoherranviraston kautta.

Seurakunta hoitaa hautausmaita sen arvoa vastaavalla ja vainajien muistoa kunnioittavalla tavalla. Vastuu yksityisen haudan hoidosta kuuluu haudan haltijalle, mutta seurakunta voi ottaa haudan hoitoonsa korvausta vastaan haudanhoitosopimusehtojen ja hautainhoitorahaston ohjesäännön mukaisesti. Hoitokausi alkaa juhannusviikolta ja kestää elokuun loppuun, jonka jälkeen hoitokukat poistetaan. Syksyllä valmistellaan hoitohautojen kukkapesiä jo seuraavaa kasvukautta varten.

Hautamuistomerkit ja niiden ylläpito kuuluvat hautapaikkojen haltijoille, joskus hyvin kaukaisillekin omaisille. Seurakunnan kanssa tehtävät nykyiset haudanhoitosopimukset eivät käsitä muistomerkkien hoitoa, vaan kohdistuvat ainoastaan hautojen istutusten ja hiekka- tai nurmipinnan hoitoon. Siten hautakiven oikaisussa omaiset voivat ottaa yhteyttä esim. hautakiviliikkeisiin tai suorittaa oikaisun itse.

Hautausmaillemme eri aikakausina pystytetyt hautamuistomerkit vaalivat yksityisiä muistoja ja kertovat tarinoita yhteisestä historiastamme: paikkakuntien menneistä sukupolvista, merkkihenkilöiden, sukujen ja tavallisten ihmisten elämästä.

Hautausmaalla on kolme parkkipaikkaa.

Esteetön kulku Esteetön kulku